Att komma hem till ditt hem vid slutet av dagen och upptäcka att det är helt rengjort av en professionell städservice kan vara höjdpunkten på en lång, stressig arbetsvecka. Det första steget i att säkerställa att detta händer är att hitta en städare som har samma idé om ”rent” som du har. När du har bokat den personen eller städföretaget, måste du lära dig att kommunicera effektivt med städfirman för att se till att var och en av er har samma förväntningar.
Städtjänster och kommunikation mellan dig och städfirman
Kommunikation går åt båda hållen. Du måste vara tydlig när du kommunicerar med städfirman. Du borde också förvänta dig att städarna är tydliga när de kommunicerar med dig. Om du någonsin har en fråga eller ett bekymmer, ta itu med det snabbt och professionellt. Då förstår alla vad som förväntas av dem genom hela processen.
Starta kommunikationsprocessen vid din första intervju. Fråga städfirman hur de kommer städa ditt hem. Få de detaljerade uppgifterna om vilka produkter och tekniker de kommer att använda. Om du föredrar en annan teknik eller rengöringsprodukt du vill att de använder, se till att du gör dem medvetna om dina förväntningar. Till exempel, om du kräver ett speciellt trärengöringsmedel på ditt antika piano, uttryck detta tydligt och överväg att förse dem med produkten om den inte finns i städarens utrustning.
Vad ingår i en städservice?
Låt sedan städaren förklara vad de förväntar sig av dig innan de anländer. Till exempel brukar de flesta städfirmor i Boden be husägaren att plocka upp saker i sitt hem innan de kommer till fastigheten. Städarna är i ditt hem för att bli av med smuts och skräp, inte rensa din röra. Du kommer att behöva rätta till dina tillhörigheter innan städarna kommer. Du kan till och med behöva ta bort föremålen från en yta som du vill att städarna ska damma. Kom ihåg att din städare inte vill vara ansvarig för att ha sönder något värdefullt. Se till att du har hemmet förberett ordentligt innan de anländer, och det enda sättet att vara säker på att du är redo, är att fråga.
Ibland kommer du att upptäcka att en viss städservice inte gör något som du förväntade dig eller önskade. När det händer, ta dig tid att noga förklara vad det var som du ville ha, och vad du inte tyckte om med hur jobbet genomfördes. Var positiv med dina ord och i tonen snarare än nedsättande. Då borde du kunna komma fram till ett samförstånd med städarna. Detta för att säkerställa att jobbet blir gjort i enlighet med dina förväntningar nästa gång.
Vad ska man betala för en städtjänst?
Slutligen kommunicera ofta och tidigt i processen om betalningsupplägget. Din städare behöver veta när du kommer betala. Och du måste veta hur mycket du ska budgetera för städtjänsterna varje gång de kommer. När du betalar i tid utan att du behöver bli ombedd, kommer din städare att motiveras för att göra det bästa möjliga arbetet för dig. Håll alltid kommunikationslinjerna öppna, och du kommer upptäcka att affärsrelationen snabbt växer till en ömsesidigt fördelaktig situation.